novice
Čudež hanuke – čarobna predstavitev
slovenskega umetnika v graški sinagogi
17. januar 2022
Judovska skupnost Gradec predstavlja mednarodni umetniški projekt s slovenskim oblikovalcem Maticem Velerjem
Danes je v sinagogi v Gradcu zasvetila instalacija slovenskega oblikovalca Matica Velerja, posvečena nedavnemu judovskemu prazniku hanuka. Po otvoritvenem dogodku je umetniško delo brezplačno na ogled od jutri, 18. januarja, do 20. januarja ter med 23. in 27. januarjem 2022, od 18. do 21. ure, v sinagogi štajerske prestolnice.
»Umetniško delo Matica Velerja v graški sinagogi, ki bi moralo biti predstavljeno že novembra 2021, a smo morali dogodek zaradi ukrepov proti Covidu-19 žal odpovedati, je primer in izraz njegovega celostnega umetniškega pristopa in uresničitve. Judovska skupnost Gradec želi s projektom nadaljevati krepitev slovensko-avstrijskih odnosov, čigar primer je bilo tudi odprtje Sinagoge Ljubljana s strani Judovske skupnosti Gradec in slovenskih Judov novembra 2021,« je ob včerajšnji priložnosti povedal predsednik Judovske skupnosti Gradec in predsednik Sinagoge Ljubljana Elie Rosen.
Osrednja instalacija v obliki abstraktnega devetkrakega svečnika hanukije, ki visi na jekleni konstrukciji iz središča kupole nad glavnim prostorom sinagoge in meri v višino več kot pet metrov, simbolizira božanski del upodobljene zgodbe. S tem delom želi diplomant londonskega Royal College of Art Matic Veler oživeti za obiskovalce čudež hanuke – judovskega praznika luči. Čarobna igra materiala, oblik in svetlobe ponazarja odnos med telesom in dušo oziroma med fizičnim in duhovnim, ki je značilen za praznik in je bil močno izražen tudi v včerajšnjem uvodnem nastopu plesalca Luke Ostreža.
Umeščanje Velerjevih umetnin v prostore, kot so galerije, muzeji in zdaj tudi v sinagogo, je v skladu z Velerjevo širšo oblikovalsko filozofijo in priča o njegovem raziskovanju doživljanja umetnosti, razvoju osebne estetike in vprašanju, kako v ljudeh vzbuditi čustva:
»Posledica mojega odraščanja v Sloveniji, kjer sem bil obkrožen z brutalistično arhitekturo, zgrajeno v času socializma, in poznejšega spoznavanje umetnostne zgodovine je razvoj estetike, ki vključuje manipulacijo materialov in primerjavo ter prepletanje kontrastov, kot so staro–novo, hladno–toplo. Zame najpomembnejše vprašanje v umetnosti je, kako v ljudeh vzbuditi čustva: to skušam doseči prek mojega razumevanja mode kot umetnost in ne le kot nečesa vsakdanjega, kar zavržemo. To dosegam z najrazličnejšimi instalacijami, oblačili, ki so videti kot skulptura, instalacijskimi modeli in drugimi umetniškimi pristopi.«
Za instalacijo je Veler uporabil akrilno zrcalno steklo, lasersko razrezano v organske oblike in ročno oblikovano s pomočjo toplotne pištole. Ta vrsta materiala lahko odbija svetlobo, kar igra pri projektu pomembno vlogo. Subtilno odbijanje svetlobe ustvarja posebno, čarobno okolje v celotni sinagogi, ki ga lahko obiskovalci začutijo vse do 27. januarja 2022.
Foto: Ouriel Morgensztern